2017/05/17

Paracordjigg. Jigg för att knyta paracord armband, överlevnadsarmband...

En jigg underlättar väldigt mycket när man knyter paracordarmband, hundhalsband etc, och den här tillverkade jag när jag började min versamhet inom paracordområdet. Jag kollade på nätet på olika modeller, funktioner jag ville ha och hur den skulle användas. Efter detta snickrade jag ihop den av en ekskiva / hyllplan från ClasOlsson enligt mina önskemål.

Den har fungerat perfekt och rundstaven i mitten på bakre klossen använder jag till paracordarmband av knut och ögla modell (favoritarmbanden att knyta). På undersidan har jag satt fyra gummifötter så att den ej glider omkring när jag knyter och drar åt. Drar jag fram jiggen så att de främsta gummifötterna kommer ner över bordskanter så är den otroligt bra att jobba med, stadig och vinklad en del emot mig, vilket underlättar.

Det jag skulle vilja ändra på om jag gör en ny är att göra den längre, så att den även funkar även för saker som hundhalsband. Nu tar den längder på upp till 25cm långa paracordarmband, upp till 45cm vore inte dumt alls.


No comments:

Post a Comment